top of page

Nesystémovou novelu ohledně dětských skupin se senátorům zastavit nepodařilo

Návrh novely zákona o dětských skupinách, který prošel Poslaneckou sněmovnou, ukládá obcím povinnost zajistit místo pro tříleté děti v dětských skupinách, pokud je nepřijme spádová mateřská škola. V případě, že rodiče odmítnou nabídnuté místo a zajistí si péči sami, mají navíc obce hradit jejich náklady. Tato povinnost nebyla součástí původního návrhu a byla přidána dodatečně bez řádného projednání s dotčenými obcemi.


Teď ji, k nevoli senátora Jiřího Voseckého (SLK), posvětil také Senát. „Ministerstvo financí si prosadilo své a bohužel to opět odnesou obce,“ reaguje Vosecký.


„Podporujeme rozvoj dětských skupin, ale zavedení povinnosti obcí hradit kompenzace rodičům považuji za nepřipravené a nesystémové. Obce už dnes čelí finančním problémům a stát jim na tuto novou povinnost neposkytne žádné další prostředky,“ dodává senátor Vosecký, který je zároveň místopředsedou Výboru pro sociální politiku.


Řešení: Vyjmutí sporné povinnosti z novely

Senátor Jiří Vosecký proto s podporou kolegyň senátorek Hanou Marvanovou, Lenou Mlejnkovou a Vladimírou Ludkovou připravil pozměňovací návrh, který ruší povinnost obcí zajistit podmínky pro péči o dítě a hradit rodičům kompenzace, přičemž zachovává ostatní části novely. „Není možné, aby stát přenášel své závazky na obce, aniž by jim zajistil potřebné financování.


Navrhovali jsme proto, aby byla z novely odstraněna nesystémová povinnost obcí hradit náklady rodičům. Pokud stát chce rozšířit dostupnost předškolní péče, měl by k tomu vytvořit odpovídající podmínky a financování, místo aby se spoléhal na obce, které už teď hospodaří s omezenými zdroji,“ dodává Vosecký.


Senátoři ovšem pozměňovací návrh na svém středečním jednání nepodpořili.


Další finanční zátěž pro obce

Obce již nyní musí zajistit předškolní vzdělávání pro děti od tří let, ale pouze do výše kapacit škol vedených ve školském rejstříku. Novela však jde nad rámec této povinnosti a přenášela na obce další odpovědnost, aniž by zajistila odpovídající financování. Předpokládaná roční lhůta na vytvoření nových kapacit byla navíc zcela nedostatečná.


Zákon přináší i další problémy:

  • Nesystémovost: Povinnost obcí vzniká ihned po dosažení tří let věku dítěte, nikoliv na začátku školního roku, což komplikuje plánování kapacit.

  • Nezohlednění dětí se speciálními potřebami: Návrh neřeší situaci dětí s postižením či autismem, které nemusí být schopné navštěvovat běžné dětské skupiny.

  • Riziko „školní turistiky“: Rodiče by mohli účelově měnit trvalý pobyt dětí, aby získali příspěvek od obcí, kde skutečně nebydlí.

  • Demotivace rodičů ke spolupráci: Pokud rodič odmítne nabízené místo, může si sám zajistit péči a obec mu i tak musí proplatit náklady, což může vést k obcházení systému.


„Schválená novela tak otevřela cestu k dalšímu přenášení státních povinností na obce bez odpovídajícího financování. Je to další krok směrem k narušení finanční stability samospráv,“ varuje Vosecký. „Bohužel se nám nepodařilo být přesvědčivější,“ uzavírá.

Comments


bottom of page